Publicerad: 25 november 2022

Våra sociala medier

Inför val hittar du oss också på Facebook och Instagram.

I våra sociala kanaler delar vi med oss av grundläggande information om det svenska valsystemet, hur det går till att rösta och information om hur, när och var valen äger rum. Vi svarar också på allmänna kundtjänstfrågor i sociala medier.

Valmyndigheten på Facebook Länk till annan webbplats.

Valmyndigheten på Instagram Länk till annan webbplats.

Policy för innehåll och kommentarer

Syftet med Valmyndighetens närvaro i sociala kanaler är att hjälpa, informera och höja väljarnas kunskap om det svenska valsystemet samt om när, var och hur man röstar. Vi svarar också på allmänna kundtjänstfrågor om val.

Valmyndighetens verksamhet och uppdrag är att vara opartisk och neutral. Myndigheten har inget uppdrag att påverka valdeltagande i Sverige.

Valmyndighetens sociala kanaler bör därför vara fria från politiska diskussioner och ställningstaganden samt politiska kampanjer. Vi hänvisar därför politiska diskussioner till andra kanaler och forum.

Vi modererar alla kommentarer

Vi modererar våra sociala kanaler och tillåter endast kommentarer och frågor som har koppling till Valmyndighetens uppdrag. Övriga kommentarer raderas.

Vi raderar kommentarer som:

  • inte är relevanta för Valmyndighetens uppdrag
  • innehåller politiska kommentarer, inlägg och diskussioner
  • innehåller länkar som inte är relevanta
  • innehåller personnummer eller sekretessbelagda uppgifter
    bryter mot svensk lag
  • är stötande, uppviglande eller kränker enskilda personers integritet
  • innehåller hets mot folkgrupp, förtal eller förolämpning
  • innehåller påhopp eller hot mot person eller organisation
  • innehåller våldsskildringar
  • bidrar till upphovsrättsintrång
  • skrivs för att marknadsföra varor eller tjänster, reklam, spam och skräppost
  • strider mot de sociala mediernas egna regler, vilket vi är skyldiga att anmäla till kanalen.