• Start
  • Press
  • Ny EU-förordning ska ge ökad transparens kring politisk reklam

Publicerad: 21 oktober 2025

Huvudinnehåll start

Ny EU-förordning ska ge ökad transparens kring politisk reklam

Den 10 oktober 2025 började en ny förordning gälla inom EU, Förordning om transparens och inriktning när det gäller politisk reklam. Den är en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati.

Valmyndighetens uppdrag

Valmyndigheten ska offentliggöra datum för valdagar och valperioder för val och folkomröstningar i Sverige. Uppgifterna ska offentliggöras på val.se.

Kommande valår

Folkomröstningar

Valmyndigheten ska även se till att uppgifterna om datum för val och valperioder publiceras i en portal som EU-kommissionen ansvarar för.

Transparency and targeting of political advertising Länk till annan webbplats.

Mer om EU:s förordning om politisk reklam (TTPA)

Det övergripande syftet med förordningen är att åstadkomma ökad transparens för politisk reklam och att fastställa enhetliga regler för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Förordningen innehåller även regler om användningen av inriktnings- och annonsleveranstekniker för politisk online-reklam.

Förodningen är en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati (Defence of Democracy Package).

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/900 av den 13 mars 2024 om transparens och inriktning när det gäller politisk reklam Länk till annan webbplats.

Flera svenska myndigheter är involverade i arbetet med den nya förordningen. Mediemyndigheten är nationell kontaktpunkt och tillhandahåller bland annat information till politiska partier, kampanjorganisationer, företag och andra aktörer som sprider politiska budskap inom EU.

TTPA - EU:s förordning om politisk reklam Länk till annan webbplats.

Vad är politisk reklam?

I förordningen definieras politisk reklam som utarbetande, placering, främjande, publicering, tillhandahållande eller spridning, oberoende av metod, av ett budskap som normalt tillhandahålls mot ersättning eller genom intern verksamhet eller som en del av en politisk reklamkampanj.

Politisk reklam utförs av, för, eller på uppdrag av, en politisk aktör och är utformad för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning med mera.

Reglerna om politisk reklam gäller inte budskap från officiella källor inom medlemsstaterna eller unionen som är begränsade till organisationen av och formerna för deltagande i val eller folkomröstningar och offentlig kommunikation som syftar till att tillhandahålla officiell information till allmänheten och presentation av kandidater på särskilda offentliga platser.