i

Tekniskt underhåll lördag den 23 maj klockan 03–17

Underhållsarbetet kan ge störningar i våra e-tjänster under tiden det pågår.

Stäng

Rösträtt

Rösträtt betyder att du har rätt att rösta.
För att få rösta i alla val måste du ha fyllt 18 år på dagen för valet.

Rösträtt i valet till riksdagen

För att rösta i valet till riksdagen
måste du vara svensk medborgare.

Du måste bo i Sverige eller ha bott i Sverige tidigare.

Rösträtt i valet till regioner och kommuner

För att rösta i valet till en region eller kommun
måste du bo i den regionen eller kommunen.

Du måste vara medborgare i Sverige,
ett annat EU-land, Island eller Norge.

Om du är medborgare i ett land utanför EU, Island
eller Norge kan du också ha rätt att rösta.

Då måste du ha bott i Sverige i 3 år eller längre.

Om du har utvandrat

Om du är svensk medborgare och har flyttat utomlands
får du rösta i valet till riksdagen.

Du får inte rösta i valet till regionen eller kommunen.

Valmyndigheten skickar röstkort och material för
brevröstning till dig som har utvandrat
och som fortfarande är kvar i röstlängden.

Röstkort och material får du ungefär 2 månader innan valet.

Du är med i röstlängden i 10 år efter att du har utvandrat.

Efter 10 år måste du anmäla dig igen för att vara kvar i röstlängden.

Oavsett om du är anmäld till röstlängden eller inte kan du alltid rösta.

Rösträtt i valet till Europaparlamentet

För att rösta i valet till Europaparlamentet
måste du vara medborgare i Sverige
eller i ett annat EU-land.

Om du bor i Sverige men är medborgare
i ett annat EU-land
måste du anmäla dig
till den svenska röstlängden.

Om du är svensk medborgare
och har flyttat till ett annat EU-land
har du rätt att rösta i valet till Europaparlamentet.

Du kan välja att rösta i det EU-land där du bor.
Då anmäler du dig till det landets röstlängd.

Röstlängd

En röstlängd är en lista med alla som får rösta.

Det finns en röstlängd i varje vallokal.
När du röstar prickas du av i röstlängden.

I röstlängden står vilka val du får rösta i.

Vilka val du får rösta i beror på:

– vilket land du är medborgare i
– var du bodde 30 dagar före valet.

Du får rösta i den region och kommun
som du bodde i 30 dagar före valet.

Röstkort

Innan det är val skickar Valmyndigheten ut röstkort
till alla som får rösta.

På röstkortet står ditt namn.
Där står också vilka val du får rösta i.

På röstkortet står vilken vallokal du kan rösta i.
Du behöver inte ha med dig röstkortet.
Du får rösta ändå.

På röstkortet står också hur du kan:

  • rösta om du inte kan gå till din vallokal
  • få hjälp när du röstar.

Om du har en digital brevlåda får du
röstkortet tre veckor före valet.

Om du inte har en digital brevlåda får du
röstkortet med posten i stället.

Sök