Utveckling, nya regler och nyheter i valsystemet
Publicerad: 28 november 2025
Här kan du läsa om nya regler och uppdateringar i valsystemet. Aktuellt just nu är viktiga lagändringar och nyheter inför valen 2026. Ändringarna gör valen tryggare, mer tillgängliga och tydligare för både väljare och valadministrationen.
Valmyndigheten får ett utökat ansvar för skyddet av valen
Valmyndigheten får nu ett tydligt ansvar att stödja och samordna arbetet med skydd av val.
Det innebär bland annat att vi ska:
- bedöma vilka säkerhetsåtgärder som behövs inom valadministrationen
- analysera risker som kan påverka valens genomförande
- följa utvecklingen i Sverige och internationellt, till exempel när det gäller spridning av desinformation
- samverka med andra myndigheter om hot, risker och sårbarheter
- ta fram en nationell lägesbild inför val
- hantera ett effektivt system för rapportering av incidenter.
Syftet är att stärka skyddet mot allt som kan störa, påverka eller hindra valen.
Krav på snabb incidentrapportering
Valmyndigheten ska ha ett fungerande system och en tydlig rutin för att ta emot och hantera incidenter.
Kommuner, länsstyrelser och utlandsmyndigheter med röstningslokaler ska rapportera incidenter så snart som möjligt efter att de upptäckts. Detta får dock inte störa pågående röstmottagning eller andra skyldigheter enligt vallagen.
En incident kan vara:
- avvikelse från reglerna för valgenomförande
- försök att hindra röstning, manipulera röster eller påverka valet på ett otillåtet sätt
- andra händelser som kan påverka genomförandet av val.
Även allmänheten ska kunna rapportera incidenter till Valmyndigheten. Det ska minska onödiga överklaganden och ge möjlighet att ta upp problem redan under valet.
Tillgängligheten vid röstning ska förbättras
Valmyndigheter och utlandsmyndigheter ansvarar för att röstningen är tillgänglig för alla väljare.
Kommunerna ska senast 32 dagar före valdagen rapportera till Valmyndigheten:
- var röstningen sker
- beskriva lokalernas tillgänglighet.
Det kan handla om exempelvis ramp, hiss, hörslinga eller avstånd från parkering till entrén.
Valmyndigheten ska också ta fram en vägledning om tillgänglighet med både regler och rekommendationer. Det ska vi göra i samarbete med Myndigheten för delaktighet, Sveriges kommuner och regioner (SKR) och andra berörda organisationer.
Informationen i val- och röstningslokaler ska vara anpassad för personer med olika funktionsnedsättningar.
Fler väljare får rätt att rösta med ambulerande röstmottagare
Väljare som är:
- placerade på särskilda ungdomshem
- intagna i polisarrest
- intagna på en vårdinrättning som gör det svårt att ta sig till en röstningslokal
…kan nu också rösta med hjälp av ambulerande röstmottagare. Alltså röstmottagare som kommunen skickar till personen som inte kan ta sig till en röstningslokal.
Valmyndigheten ska informera gode män och förvaltare
Valmyndigheten ska informera gode män och förvaltare om deras plikt att så långt som möjligt hjälpa sina huvudmän att kunna utnyttja sin rösträtt. Kommunens utbildningar för gode män och förvaltare ska innehålla information om detta.
När en väljare får hjälp i lokal ska en röstmottagare vara närvarande
När en väljare får hjälp av en annan person att göra i ordning sina röster ska en röstmottagare alltid vara med. Syftet är att stärka väljarens skydd och se till att hjälpen följer väljarens vilja och instruktioner.
Utlandssvenskar som tagits bort ur röstlängden kan förtidsrösta i Sverige
Utlandssvenskar, det vill säga svenska medborgare som utvandrat, tas bort ur röstlängden efter tio år. Därefter måste de anmäla sig för att stå kvar i röstlängden i tio år till.
Från valet 2026 kan utlandssvenskar som tagits bort ur röstlängden rösta i en röstningslokal (förtidsrösta) i Sverige och samtidigt återinföras i röstlängden. Rösten ska räknas i valet och gäller också som anmälan till röstlängden för tio nya år.
En utlandssvensk som tagits bort ur röstlängden kommer även som tidigare kunna anmäla sig till röstlängden via blankett senast 30 dagar före valdagen. Samt genom att rösta från utlandet.
Valobservatörer kan få ackreditering av Valmyndigheten
Valobservatörer från nationella och internationella organisationer kan få ackreditering för att observera valen i Sverige.
Ackrediteringen är frivillig för de organisationer som önskar ansöka, inget krav.
All röstmottagning och rösträkning är fortsatt offentlig och öppen för allmänheten och de som inte är ackrediterade.
Digitala röstkort och moderniserad förtidsröstning
Vid valen 2026 får väljare med digital brevlåda sitt röstkort digitalt. Övriga får röstkortet med posten.
Ny teknik och nya arbetssätt införs vid förtidsröstningen:
- digital väljarförteckning ersätter avprickning på papper
- röstkort behövs inte längre för att transportera röster till rätt vallokal
- det kuvert som rösten läggs ner i får en kod som skannas och kopplas till väljarens uppgifter i den digitala väljarförteckningen
- förtidsröstningslokaler utrustas med dator och skanner.
Det påverkar inte själva röstningen, som fortsatt sker med pappersvalsedlar.
Förändringarna möjliggör både en ny distributionslösning av förtidsröster hos Postnord och att väljare inte längre behöver ta med sig röstkortet när de ska förtidsrösta.
Försök med digitala röstlängder i vissa vallokaler
Valmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att genomföra försök med digitala röstlängder i ett mindre antal vallokaler i valen 2026.
Uppdraget innebär att analysera:
- tekniska och rättsliga förutsättningar
- effekter för valgenomförandet och valadministrationen
- möjligheten till digital avprickning i röstlängder.
Ändringarna gäller från valen 2026
Ändringarna i vallagen kommer att tillämpas för första gången i samband med valen till riksdagen, region- och kommunfullmäktige den 13 september 2026.
Propositionen Säkerhet och tillgänglighet vid val (Regeringen)