Så fungerar demokratin
Publicerad: 24 mars 2026
Sverige är en demokrati.
Det betyder att folket är med och bestämmer.
Alla människors röster är lika mycket värda.
Men alla kan inte vara med och rösta om allting.
Därför har vi politiker.
Representativ politik
Vi väljare röstar på de politiker som vi tror styr samhället bäst.
Väljarna väljer representanter.
Det är politiker som sedan bestämmer om politiken.
Det kallas för representativ politik.
Vi väljer representanter till riksdagen, regionerna och kommunerna.
Proportionella val
I Sverige har vi proportionella val.
Om ett parti får 20 procent av rösterna,
får partiet ungefär 20 procent av platserna i riksdagen.
Det fungerar på samma sätt för valen till kommuner och regioner.
Det gör att riksdagen kan representera folket så bra som möjligt.
Rösta på parti och på person
Du röstar på ett parti.
Om du vill kan du också rösta på en särskild politiker.
Det kallas för att personrösta.
Hemliga val
Sverige har hemliga val.
Det betyder att du inte behöver berätta hur du har röstat.
Folkomröstningar
Ibland bestämmer kommunen eller riksdagen att det ska vara en folkomröstning.
Då får du vara med och bestämma om en fråga.
Den senaste folkomröstningen i Sverige handlade om att byta valuta.
Alla med rösträtt fick rösta om Sverige skulle ha euro eller svenska kronor.
Film om det svenska valsystemet
Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.
För att kunna se filmen på denna webbsida, måste du acceptera kakor för statistik.