Publicerad: 15 september 2022
Beställa valsedlar
Alla partier som anmält deltagande i val får beställa tryckta namnvalsedlar. Här kan du läsa om vad som gäller inför din beställning.
En valsedel med partiets kandidater i en viss ordning kallas namnvalsedel. Alla partier som är anmälda till det aktuella valet får beställa namnvalsedlar.
Här går vi steg för steg igenom förberedelser, beställning och leverans av namnvalsedlar. Under rubrikerna på den här sidan finns länkar till de olika delarna i manualen.
1. Registrera partibeteckning eller anmäl deltagande
Börja med att kolla att er partibeteckning är registrerad eller anmäld som deltagande i val.
Partibeteckningen kan vara registrerad
Om partiet har en registrerad partibeteckning så är det den som trycks på namnvalsedeln.
Att registrera partibeteckning
Alla partier som har registrerad partibeteckning
Partibeteckningen kan vara anmäld som deltagande i val
Om partiet inte har registrerad partibeteckning, men däremot har anmält deltagande i val under viss partibeteckning, så är det den beteckningen som trycks på namnvalsedeln. Sista dag att anmäla deltagande i val för ett parti är 30 dagar före valet.
Alla partier som anmält deltagande i valet 2022
Krav på partibeteckningen
En partibeteckning kan vara i färg och kan innehålla symbol.
2. Nu kan ni påbörja arbetet med beställningen
Ni hittar detaljerad beskrivning av hur ni ska göra beställningen och beräkna kostnad under Beställning och kostnad:
3. När beställningen är klar skickas den till tryck
I den här delen av manualen kan ni läsa om hur tryckprocessen ser ut och när och hur valsedlarna levereras:
4. Beskrivning av valsedlarnas utseende
Här hittar ni en beskrivning av valsedlarnas utseende och layout. Och de riktlinjer och bestämmelser som styr:
Ladda ner presentation för partier
Här kan du ladda ner en presentation med information för partier om valen 2022. Den beskriver bland annat hur arbetet med partiernas valsedlar går till.
Presentation – information för partier om valen 2022 Pdf, 2 MB. (Pdf, 2 MB)