Publicerad: 13 oktober 2025

Huvudinnehåll start

Bestäm vem som får beställa valsedlar

För att kunna beställa namnvalsedlar och anmäla kandidater behöver partiet utse en person som så kallad behörig beställare. Ni anmäler vem som ska vara behörig beställare genom att skicka in en blankett.

Inför valen 2026

Det finns ingen sista dag för att anmäla vem som ska beställa valsedlar åt partiet. Däremot är det viktigt att ni gör det i god tid innan partiet vill påbörja beställningen av valsedlar.

Fler viktiga datum inför valet i vår kalender:

Kalender inför val till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2026

 

Det här kan en behörig beställare göra

En behörig beställare kan för partiets räkning

  • beställa namnvalsedlar
  • godkänna korrektur på valsedlar
  • anmäla kandidater (för partier med registrerad partibeteckning).

Ett parti kan anmäla flera behöriga beställare.

Partier som måste ha behörig beställare

Ni måste utse och anmäla behörig beställare av valsedlar om ert parti

  • har registrerad partibeteckning
  • är representerade i den beslutande församling valet gäller
  • vill beställa valsedlar i Valmyndighetens it-stöd Valid.

Alla partier som anmält att de vill delta i val får beställa namnvalsedlar. Partiet behöver inte ha registrerat sin partibeteckning.

Så anmäler ni behörig beställare inför valen 2026

  1. Besluta vem eller vilka som får beställa namnvalsedlar för partiets räkning.
  2. Ladda ner och fyll i blanketten Anmälan om partiets behöriga beställare av valsedlar valen 2026 nedan.
  3. Förbered två bilagor till anmälan:
    1. Kopia av styrelseprotokoll som visar val av behörig beställare.
    2. Kopia av partiets beslut om val av aktuell styrelse.
  4. Skicka blanketten inklusive bilagor till:
    1. Länsstyrelsen för partier som vill beställa namnvalsedlar i ett län.
    2. Valmyndigheten för partier som vill beställa namnvalsedlar i mer än ett län.

Vill partiet exempelvis beställa valsedlar till kommunfullmäktigeval i en kommun eller valsedlar till riksdagsval för en riksdagsvalkrets, så beställer ni valsedlar i bara ett län.

 

Vad händer efter att ni skickat in anmälan?

När ni lämnat in anmälan om behörig beställare händer följande:

  1. Uppgifterna om den behörige beställaren registreras i Valmyndighetens it-stöd Valid.
  2. Den behörige beställaren får ett mejl där vi ber hen att verifiera sina kontaktuppgifter.
  3. När den behörige beställaren verifierat kontaktuppgifterna får hen behörigheten "Namnvalsedelsbeställare" i Valid. Vi skickar en bekräftelse på mejl när det är klart. Det kan ta upp till en vecka innan hela processen är klar.
  4. Den behörige beställaren kan nu logga in i Valid och beställa valsedlar.

Vid första inloggningen

Innan den behörige beställaren loggar in i Valid första gången är det viktigt att hen läser igenom säkerhetsbestämmelserna.

Beställaren loggar in med e-legitimation. Vid första inloggningen behöver hen också välja ett reservlösenord. Reservlösenordet ska användas om e-legitimationen av någon anledning inte fungerar.

Gör er beställning av valsedlar

Guide – så gör du för att beställa valsedlar, steg för steg.

Så beställer du valsedlar

Om partiet beställer valsedlar via blankett och inte i Valid

Partier som inte beställer valsedlar i Valid utan via blankett kan också behöva utse en behörig beställare. Det gäller partier som:

  • har en registrerad partibeteckning
  • är representerade i den beslutande församlingen för valet.

Vanliga frågor och svar

Här är svar på några av de vanligaste frågorna om behörig beställare.

När behöver man lämna in anmälan om behörig beställare?

Skicka in anmälan minst en vecka innan personen behöver behörigheten. Det finns ingen sista dag för anmälan.

Måste alla partier anmäla en behörig beställare?

Nej, men de flesta partier behöver utse en behörig beställare för att kunna beställa valsedlar. Vill partiet beställa valsedlar i Valid så är det ett krav.

Vad händer om jag inte kan logga in i Valid?

Om du har problem med inloggningen, kontakta den myndighet (länsstyrelsen eller Valmyndigheten) som behandlade partiets anmälan om behörig beställare.

Vad händer om jag byter mobilnummer eller mejladress?

Om du byter mobilnummer eller mejladress efter att du fått tillgång till Valid, ska du meddela länsstyrelsen (vid val till riksdag, region- och kommunfullmäktige) eller Valmyndigheten (vid val till Europaparlamentet). Då behöver du nämligen göra en ny verifiering av dina kontaktuppgifter.