Publicerad: 8 mars 2024

Rösta på parti och person

Det är partierna som kan få platser i riksdag,
region, kommun och Europaparlamentet.

Partierna kan få platser

Vem som helst får starta ett politiskt parti.
Det är som att starta en förening.
En förening brukar välja en styrelse och bestämma regler.

Det är partierna som kan få platser i riksdag, region, kommun och Europaparlamentet.

Partiet måste ha ett namn.
Men det får inte vara för likt namnet på något annat parti.

När det närmar sig valet ska partiet anmäla sig och vilka personer som vill bli politiker för det partiet. Bara personer som har rösträtt kan bli invalda som politiker.

Partiernas valsedlar

Valsedlar med namn

Du röstar med valsedlar.

Valsedlarna är papper där partiernas namn står.
På valsedeln finns också en lista med de politiker som du kan rösta på.
Om du vill rösta på någon särskild politiker sätter du ett kryss i rutan framför personens namn.

Exempel på olika typer av valsedlar

Valsedeln för val till Europaparlamentet är vit och har namn på partiet överst och en lista med namn på personer nedanför. Framför varje namn finns en ruta som man skriva ett kryss i om man vill rösta på den personen.

Valsedel med namn till EU-val, vit.

En blank valsedel har en tom yta där väljaren själv kan skriva parti och eventuell kandidat.

Blank valsedel till kommunval, vit.

Namnvalsedel har en lista på kandidater under partiets namn.

Valsedel med namn till riksdagen, gul.

En partivalsedel har ett partinamn tryckt på den övre delen.

Partivalsedel till regionval, blå.

Blanka valsedlar

Vill du rösta på något parti som inte har några valsedlar?
Den blanka valsedeln är tom.
På den valsedeln skriver du namnet på partiet du vill rösta på.
Du kan också skriva parti och politiker om du vill personrösta.
Om du lämnar in valsedeln utan att skriva något räknas rösten som ogiltig.
De ogiltiga rösterna räknas och redovisas.
Men de påverkar inte vilka partier som blir valda.

Gula, vita och blå valsedlar

Det finns 3 olika färger på valsedlarna.
Gul valsedel används för val till riksdagen.
Vit valsedel används för val till kommunfullmäktige.
Vit valsedel används för val till Europaparlamentet.
Blå valsedel används för val till regionfullmäktige.

Film om att personrösta

Filmen har svenskt tal.
Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.

Du röstar genom att ta en valsedel från det partiet och lägga ner den i ett valkuvert.

Både valsedlar och valkuvert finns på de ställen där du kan rösta.

Om du vill att en särskild politiker från ett parti ska bli vald kan du personrösta.
Då sätter du ett kryss på valsedeln.
Du ska kryssa i rutan framför namnet på politikern.
Du kan bara kryssa för ett namn på varje valsedel.

Du kan personrösta på en blank valsedel. Du skriver namnet på det parti du vill rösta på och namnet på politiker från partiet som du vill rösta på.