Vem har rösträtt?
Publicerad: 14 december 2025
Rösträtt betyder att du får rösta.
Alla som har rösträtt får ett röstkort i sin brevlåda.
Rösträtt till riksdagen
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du måste vara svensk medborgare.
- Du måste bo eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.
Rösträtt till regionen och kommunen
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du måste bo i kommunen eller regionen.
- Du måste vara medborgare i Sverige, något EU-land, eller Island eller Norge.
Om du är medborgare i något annat land än EU-länder, Island eller Norge har du också rösträtt.
Men då måste du ha bott i Sverige 3 år.
Rösträtt i valet till Europaparlamentet
- Du ska ha fyllt 18 år.
- Du måste vara medborgare i Sverige eller något annat EU-land.
Röstlängden
En röstlängd är en lista med alla som får rösta.
Det finns en röstlängd i varje vallokal.
I röstlängden prickas du av när du röstar.
I röstlängden finns information om vilka val du har rösträtt i.
Du får rösta i det område som du bodde i 30 dagar innan valet.
Nytt röstkort varje val
När det är val skickar Valmyndigheten ut röstkort.
Det skickas till alla som har rösträtt.
Röstkortet får du 3 veckor före valet.
På röstkortet står ditt namn.
På röstkortet står i vilka val du får rösta.
På röstkortet står vilken vallokal du kan rösta i.
Det står också var du kan rösta i förtid.
Visa vem du är när du röstar
När du röstar måste du kunna visa att du är du.
Det visar du med identitetskort.
Identitetskort kan också vara pass eller körkort.
Om du inte har något sådant måste någon följa med dig och säga vem du är.
Den personen måste ha ett identitetskort.