I Sverige bestämmer folket.
Det kallas demokrati.
Vi väljer politiker som bestämmer i frågor som påverkar oss alla.

Vad betyder demokrati?

Demokrati betyder att alla får vara med och bestämma.
Vi röstar på politiker som ska representera oss i riksdagen, regionen, kommunen och i Europaparlamentet.

Så går det till

Alla som har rösträtt får ett röstkort.
På valdagen går man till en vallokal och röstar.
Man kan också rösta i förtid.
I valet 2026 kan man rösta mellan den 26 augusti och 13 september.
De politiker som får flest röster bestämmer i landet, regionen och kommunen.

Därför är demokrati viktigt

Demokrati betyder att allas röster räknas lika.
Vi får säga vad vi tycker och vara med och påverka.

Film om det svenska valsystemet

Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.

Sök