Valmyndigheten

Första rösträkningen

Först räknas rösterna på valkvällen.

Då räknas rösterna i vallokalernas valurnor.

Bara rösterna för de stora partierna räknas först.
Det är för att alla snabbt ska veta vilka partier
som verkar få flest röster.

Resultatet av den första räkningen kallas valkvällsresultat.
Det sänds på radio och TV.

Kommunen räknar också röster

Vissa röster räknas inte i vallokalen på valkvällen.

Det kan vara sena röster, till exempel förtidsröster.
Det kan också vara röster som har skickats från utlandet.

Kommunen räknar de rösterna på onsdagen efter valet.

Andra rösträkningen

Dagen efter valdagen börjar den andra rösträkningen.
Länsstyrelsen i varje län räknar rösterna.

Vid den andra räkningen räknas rösterna för alla partier.
Personrösterna räknas också.

Då får du veta vilka politiker som valts.

Resultatet av den andra räkningen kallas det slutliga resultatet.

Rösträkningen är offentlig

Båda rösträkningarna är offentliga.

Det betyder att vem som helst får titta
när rösterna räknas.

När den andra rösträkningen är klar
sparas alla valsedlar till nästa val.

Det är för att de ska kunna räknas igen om det behövs.

Hur lång tid tar det att räkna röster?

Först räknas rösterna i valet till riksdagen.
Det tar ungefär en vecka.

Sedan räknas rösterna i valet till kommunen.
Rösterna i valet till regionen räknas sist.

Det tar ungefär två veckor att räkna klart alla tre val i Sverige.

När det är val till Europaparlamentet tar räkningen ungefär en vecka.

Sök