• 1 340 kandiderar i årets EU-val – här är listan

Publicerad: 8 juni 2024

Huvudinnehåll start

1 340 kandiderar i årets EU-val – här är listan

Sista dagen för att samtycka till kandidatur till årets val till Europaparlamentet har passerat. Därmed är listan över de som kandiderar i det svenska EU-valet klar. Totalt kandiderar 1 340 personer till EU-valet.

Sista dag att samtycka till kandidatur på en öppen lista inför EU-valet var den 7 juni. Kandidater som står på låsta listor behövde samtycka till kandidatur senast den 29 februari.

1 340 personer kandiderar i årets EU-val. 23 personer kandiderar till fler än ett parti, så det totala antalet kandidaturer är 1 391. Vid 2019 års EU-val kandiderade 556 personer. 26 personer har återtagit sitt samtycke till kandidatur vid årets val.

Alla kandidater som har samtyckt till kandidatur i EU-valet Länk till annan webbplats.

Rådata och utförlig information om kandidaturerna

Fakta om kandidatlistor

Partier som har en registrerad partibeteckning kan välja att anmäla sina kandidater, vilket innebär att partiet har en låst lista. Partier som endast har anmält deltagande i val men inte har en registrerad partibeteckning kan inte låsa sin lista.

Partier som har en öppen lista kan antingen välja att ha listade kandidater på en namnvalsedel, eller att inte ha några kandidater listade alls. För öppna listor kan andra kandidater samtycka till kandidatur och på så sätt bli invalda. Partiet kan inte säga nej till att sådana kandidater kandiderar eller blir valda för partiet. Väljare kan också nominera egna kandidater genom att själva skriva till namn på valsedeln. De tillskrivna personerna kan bara bli invalda om de har samtyckt till kandidaturen senast två dagar före valdagen.

Så hanterar partier kandidatlistor

Kontaktuppgifter för media