Valmyndigheten tillhandahåller ett valadministrativt IT-stöd för genomförandet av allmänna val och val till Sametinget.
IT-stödet används bland annat av:
- partier för att beställa valsedlar
- tryckerier för att ta emot beställningar
- kommuner och utlandsmyndigheter för att skriva ut röstkort
- kommuner och länsstyrelser för att rapportera det preliminära och slutliga valresultatet.
När kommuner och länsstyrelser rapporterat valresultatet kommunicerar Valmyndigheten det till allmänheten samt beslutar om valresultaten för valen till Riksdagen och EU-parlamentet.
Det svenska valsystemet är manuellt. Alla fysiska valsedlar räknas och protokollförs på papper. Inget IT-stöd används för att räkna eller protokollföra röster.
IT-stödet används enbart som ett stöd för att sammanställa och kommunicera valresultatet på valkvällen såväl som under den slutliga rösträkningen. Det vill säga efter att rösterna räknats för hand och resultatet protokollförts läggs resultatet in i Valmyndighetens IT-stöd för att sammanställas och kommuniceras till allmänheten.