Publicerad: 17 augusti 2023

Valmyndighetens IT-stöd

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna om vårt IT-stöd för valadministrationen.

  1. Hur fungerar Valmyndighetens IT-stöd?

    Valmyndigheten tillhandahåller ett valadministrativt IT-stöd för genomförandet av allmänna val och val till Sametinget.

    IT-stödet används bland annat av:

    • partier för att beställa valsedlar
    • tryckerier för att ta emot beställningar
    • kommuner och utlandsmyndigheter för att skriva ut röstkort
    • kommuner och länsstyrelser för att rapportera det preliminära och slutliga valresultatet.

    När kommuner och länsstyrelser rapporterat valresultatet kommunicerar Valmyndigheten det till allmänheten samt beslutar om valresultaten för valen till Riksdagen och EU-parlamentet.

    Det svenska valsystemet är manuellt. Alla fysiska valsedlar räknas och protokollförs på papper. Inget IT-stöd används för att räkna eller protokollföra röster.

    IT-stödet används enbart som ett stöd för att sammanställa och kommunicera valresultatet på valkvällen såväl som under den slutliga rösträkningen. Det vill säga efter att rösterna räknats för hand och resultatet protokollförts läggs resultatet in i Valmyndighetens IT-stöd för att sammanställas och kommuniceras till allmänheten.

    Stäng
  2. Vilka arbetar med Valmyndighetens IT-stöd?

    Tidigare har Valmyndighetens IT-stöd utvecklats och underhållits av Valmyndigheten. Sedan början av 2020 ansvarar Skatteverket, i egenskap av värdmyndighet till Valmyndigheten, för drift, förvaltning och utveckling av Valmyndighetens IT.

    I samarbete med Skatteverket pågår just nu en omfattande modernisering av Valmyndighetens IT-stöd. Inför valet 2022 kommer det att finnas ett nytt moderniserat IT-stöd. Skatteverket kommer att ansvara för drift och övervakning av det nya IT-stödet på uppdrag av Valmyndigheten.

    Stäng
  3. Vem har byggt Valmyndighetens IT-stöd?

    IT-stödet är egenutvecklat av Valmyndigheten i samarbete med Skatteverket.

    Vilka versioner av programvara används i Valmyndighetens IT-stöd?

    Valmyndigheten kan av sekretesskäl inte redogöra för detaljer kring IT-stödet. Enligt 18 kap. 8 § 3 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), gäller sekretess för uppgift som lämnar eller kan bidra till upplysning om säkerhets- eller bevakningsåtgärd, om det kan antas att syftet med åtgärden motverkas om uppgiften röjs och åtgärden avser telekommunikation eller system för automatiserad behandling av information.

    Av förarbetena till bestämmelsen framgår bland annat att ett exempel på sådana uppgifter när det gäller operativsystem är vilken typ och version av operativsystem som används.

    Stäng
  4. Var är Valmyndighetens IT-stöd fysiskt placerat?

    Valmyndigheten kan av sekretesskäl inte redogöra för var IT-stödet är placerat.

    Enligt 18 kap. 8 § 3 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), gäller sekretess för uppgift som lämnar eller kan bidra till upplysning om säkerhets- eller bevakningsåtgärd, om det kan antas att syftet med åtgärden motverkas om uppgiften röjs och åtgärden avser telekommunikation eller system för automatiserad behandling av information.

    Stäng