• Kandidatlistor och beställda valsedlar inför höstens val

Publicerad: 11 maj 2022

Kandidatlistor och beställda valsedlar inför höstens val

Den 29 april var sista dag för partier att anmäla in kandidater för att låsa sina kandidatlistor och sista dag för att beställa valsedlar för att leveransgarantin ska gälla inför valen till riksdag, region- och kommunfullmäktige den 11 september. Hittills har partierna beställt drygt 536 miljoner valsedlar och drygt 54 000 personer kandiderar till ett eller flera val.

Den 29 april var sista dag för partier att beställa valsedlar för att vara garanterad leverans 45 dagar innan valet. Alla partier som anmält deltagande i val får beställa valsedlar. Partier kan beställa valsedlar även efter den 29 april, men då kan de inte låsa sina listor. De har inte heller garanterad leverans senast 45 dagar före valdagen. Beställningar som inkommer efter den 29 april kommer att tryckas så snart som det är möjligt och levereras därefter.

Över 680 miljoner valsedlar ska tryckas inför valen i höst

Hittills har partierna beställt drygt 536 000 000 namnvalsedlar. 166 partier har hittills beställt drygt 3 300 unika namnvalsedlar med kandidatlistor. Drygt 95 procent av dessa namnvalsedlar har anmälda kandidater och därmed låsta listor. Hittills har drygt 100 unika namnvalsedlar beställts där listorna är öppna. Drygt 54 000 personer kandiderar hittills till ett eller flera val, varav 98 procent är anmälda kandidater som står på låsta listor.

Utöver de valsedlar som partierna hittills beställt så har också 146 miljoner partivalsedlar och blanka valsedlar tryckts av Valmyndigheten inför höstens val. Dessa distribueras direkt till alla kommuner och utlandsmyndigheter.

Skillnad mellan öppna och låsta kandidatlistor

Partier som har registrerat sin partibeteckning kan välja att anmäla sina kandidater och lämna in kandidatförklaringar för att låsa sina listor. Det innebär att partiet skyddar sin kandidatlista från att väljare kan skriva till namn på valsedeln och därmed nominera andra kandidater än de som partiet valt. Partier kan inte lägga till nya kandidater på en låst lista efter den 29 april. Det går däremot att sätta upp kandidater på en öppen lista även efter den 29 april, men då utan garanterad leverans av valsedlar senast 45 dagar för valet.

Om ett parti väljer att inte anmäla kandidater senast den 29 april har partiet öppna listor, vilket innebär att väljare kan nominera en eller flera kandidater genom att skriva till namn på valsedeln. För att den tillskrivna kandidaten ska kunna bli invald måste hen senast två dagar före valdagen ha lämnat samtycke till kandidatur för det partiet. Partier som inte har en registrerad partibeteckning har öppna listor då de inte kan anmäla kandidater.

Beställda valsedlar och anmälda kandidater

Ta del av beställda valsedlar och anmälda kandidater

Från och med mitten av juni kommer beställda valsedlar och kandidater som lämnat förklaringar eller samtycken att presenteras i en webbpresentation på val.se.

Mer information om att beställa valsedlar

Mer information om kandidater och listor

Rättelse:

I en tidigare version av den här nyheten stod det felaktigt att det var 605 000 000 namnvalsedlar beställda hittills. Den korrekta siffran är 536 000 000 namnvalsedlar.

Kontaktuppgifter för media
Valmyndighetens presstjänst, 010-575 70 30 eller press@val.se