Valmyndigheten

Val i Sverige

Vart fjärde år är det val i Sverige.
Då kan alla med rösträtt rösta.
Vi väljer de partier som ska bestämma i Sverige.
Nästa val är söndag 13 september 2026.

Val till riksdag, regioner och kommuner i Sverige

Det finns tre olika val inom Sverige.
Alla val är på samma dag.
Vi väljer politiker till riksdagen, regionerna och kommunerna.

Riksdag

Valet till riksdagen är för att välja vilka partier som ska styra Sverige.

Regionerna

Valet till regionerna är för att välja vilka politiker som ska styra i en region.
En region bestämmer om sjukvård och resor i regionen.
Resorna kan till exempel vara med buss eller färdtjänst.

Kommunen

Valet till kommunerna är för att välja vilka politiker som ska styra i en kommun.
En kommun bestämmer om skolor, daghem och äldrevård.

Kommuner och regioner bestämmer mycket som är viktigt i människors vardag.

Val till Europaparlamentet

EU är Europeiska unionen.
27 länder är med i EU.
Sverige är med i EU.
EU har ett parlament som heter Europaparlamentet.
Det parlamentet bestämmer om frågor för alla länder i EU.

Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Då väljer medborgare i EU-länderna
vilka som ska vara med i Europaparlamentet.
Sverige väljer 21 politiker till Europaparlamentet.

Alla EU-länder röstar samtidigt

Nästa val till Europaparlamentet är år 2029.
Då är det val ungefär samtidigt i alla EU-länder.

Film om val i Sverige

Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.

För att kunna se filmen på denna webbsida, måste du acceptera kakor för statistik.

De allmänna valen i Sverige

Hantera kakor

Sök