Start

Starta parti

Vem som helst får starta ett politiskt parti.
Det är som att starta en förening
En förening brukar välja en styrelse och bestämma regler.

Det är partierna som kan få platser i riksdagen,
i kommunen och i landstinget.

Partiet måste ha ett namn.
Men det får inte vara för likt namnet på något annat parti.

När det närmar sig valet ska partiet anmäla
vilka personer som vill bli politiker för det partiet.
Bara personer som har rösträtt kan bli invalda som politiker.

Partierna brukar dela ut sina valsedlar till väljarna
utanför vallokalerna.

Bild på partier som delar ut valsedlar utanför en vallokal.
Bild på partier som står utanför vallokalerna och delar ut sina valsedlar.

Alla partier får inte platser

För att ett parti ska få platser i riksdagen
måste partiet få minst 4 procent av alla röster i Sverige.
Det är nästan tre hundra tusen röster.
Detta kallas för en spärr.

För att få platser i ett landsting
måste partiet få minst 3 procent av alla röster i länet.

Men i val till kommunen finns ingen spärr.
I kommunen kan även små partier få platser.