Sverige är en demokrati.
Ordet demokrati kommer från grekiska språket.
Det betyder att folket ska få bestämma.
Allas röster är lika mycket värda.
Men det är förstås omöjligt att alla är med
och röstar om allting.
Därför har vi politiker. Vi väljare röstar
på de politiker som vi tror har den klokaste politiken.
Det kallas för representativ politik.
Väljarna väljer representanter, politiker,
som sedan bestämmer om politiken.
Vi väljer representanter till riksdagen
och till landstinget och kommunen.
I Sverige har vi proportionella val.
Det är för att riksdagen ska representera folket
så bra som möjligt.
Om ett parti får 20 procent av rösterna
så får partiet ungefär 20 procent av platserna i riksdagen.
Samma sak gäller för valen till kommuner och landsting.
Vi har hemliga val i Sverige.
Det betyder att du inte måste tala om för någon annan
hur du har röstat.
Du röstar på ett parti.
Om du vill kan du också rösta på en särskild politiker.
Det kallas för att personrösta.
Ibland bestämmer kommunen eller riksdagen
att det ska vara en folkomröstning.
Det betyder att du får vara med och bestämma
om en viss fråga.
Vid den senaste folkomröstningen fick vi rösta om vi skulle byta pengar
från kronor till Euro.